21 مارس 2024- اگرچه تفاوت های زیادی بین دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 وجود دارد، اما شباهت هایی نیز مانند التهاب سلول های تولید کننده انسولین وجود دارد. محققان دانشگاه Lund، پروتئینی به نامC3  را مطالعه کرده اند که نقشی اصلی در سیستم ایمنی بدن دارد.

این پروتئین از سلول های بدن ما ترشح می شود و به مقدار زیادی در خون یافت می شود. مطالعات قبلی توسط همین محققان نشان داده است که C3 در داخل سلول ها نیز وجود دارد و نقش مهمی در آنجا ایفا می کند. در حال حاضر، آخرین مطالعه ی آنها که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است، نشان می دهد که پروتئین C3 از سلول های تولید کننده انسولین در مقابل آسیب و مرگ محافظت می کند.

پروفسور آنا بلوم، رهبر این مطالعه و استاد شیمی پروتئین ها در دانشگاه لوند، گفت: تحقیقات زیادی در مورد دیابت انجام شده است که بر درک اتفاقاتی که در زمان از بین رفتن سلول های تولید کننده انسولین رخ می دهد، متمرکز هستند.

قبلاً مشخص شده است که پروتئینی به نام IL-1B می تواند باعث التهاب و آسیب به سلول های تولید کننده انسولین شود. اکنون این مطالعه جدید نشان می دهد که پروتئین C3 درون سلولی است که از سلول های تولید کننده انسولین در برابر آسیب IL-1B محافظت می کند.

در دراز مدت، دانش محققان در مورد C3 می تواند برای توسعه درمان های جدید با هدف محافظت از سلول های تولید کننده انسولین، مانند درمان های سلول های بنیادی برای درمان دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار گیرد.

"هدف در میان بسیاری از محققان دیابت ایجاد درمان هایی است که در آن سلول های بنیادی از بیمار گرفته می شود و به سلول های تولید کننده انسولین تبدیل می شوند و سپس به بیمار پیوند زده می شوند. برای رسیدن به این هدف، درک آنچه برای این بیماری لازم است مهم است تا سلول های تولید کننده انسولین به خوبی عمل کنند."

دکتر بن سی کینگ، دانشیار تحقیقات التهاب در دانشگاه لوند و نویسنده ی ارشد این مطالعه گفت: «اگر بتوانیم تولید C3 درون سلولی را در این سلول‌ها افزایش دهیم، ممکن است به سلول‌ها کمک کنیم که بیشتر زنده بمانند تا این درمان مؤثرتر باشد.

این مطالعه ی جدید راه را برای تحقیقات آتی هموار نمود

در میان محققانی که سیستم ایمنی را مطالعه می‌کنند، هیچ اتفاق نظری در مورد اینکه آیا C3 نقش مهمی در داخل سلول‌های بدن ما بازی می‌کند، وجود ندارد. پرفسور آنا بلوم امیدوار است که این مطالعه راه را برای تحقیقات جدیدی هموار کند که می تواند دانش ما را در مورد اهمیت پروتئین های داخل سلولی در ایجاد دیابت و سایر بیماری ها افزایش دهد.

پروفسور بلوم گفت: از مدت ها قبل مشخص شده بود که C3 نقش مهمی برای سیستم ایمنی در جریان خون بازی می کند، جایی که به گلبول های سفید خون کمک می کند تا میکروارگانیسم های عفونی را ببلعند. مطالعه ی جدید ما نشان می دهد که این پروتئین زمانی که در داخل سلول قرار دارد، نقش متفاوتی ایفا می کند. ما امیدواریم که شاهد مطالعات مشابه توسط سایر گروه‌های تحقیقاتی باشیم که نتایج ما را تایید یا حتی رد کنند.

در مورد این مطالعه

محققان سلول های تولید کننده انسولین موش را در محیط کشت تکثیر کردند. آنها با استفاده از قیچی ژنیCRISPR/Cas9  سلول هایی را ایجاد کردند که یا فاقد C3 بودند یا فقط شکل درون سلولی این پروتئین را تولید می کردند. سپس محققان دریافتند که سلول‌های بدون C3 نسبت به اثرات مضر IL-1B حساس‌تر هستند، در حالی که سلول‌های دارای C3 از اثرات اینترلوکین 1Bمحافظت می‌شوند.

آزمایش‌های آن‌ها بر روی موش‌ها نشان داد که سلول‌های تولیدکننده انسولین فاقد C3 در معرض خطر آسیب‌دیدگی و مرگ هستند که منجر به ایجاد سریع‌تر بیماری‌های مشابه دیابت می‌شود. محققان همچنین توانستند یافته‌های قبلی را تأیید کنند که C3 درون سلولی در سلول‌های تولیدکننده انسولین انسان وجود دارد و سطح آن در حضور IL-1B، به‌ویژه در ارتباط با دیابت، افزایش می‌یابد. این احتمالاً به این دلیل است که این پروتئین سعی می کند از سلول های تولید کننده انسولین محافظت کند.

این اثر محافظتی را می توان به پروتئینی به نام FRK مرتبط کرد. مطالعات قبلی توسط همین گروه تحقیقاتی نشان داده‌اند که C3 با FRK که به تخریب سلول‌های تولیدکننده انسولین کمک می‌کند، تعامل دارد. در مطالعه ی جدید، محققان آزمایش‌هایی انجام دادند که نشان داد اثر مضر IL-1B بر سلول‌های تولیدکننده انسولین زمانی که  FRK و C3 با یکدیگر تعامل دارند، مهار می‌شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-03-protein-insulin-cells.html